Inschrijving bouwkavels Boterbochten III Steensel

Algemene Informatie
Op deze pagina vind je informatie over zes bouwkavels in het plan Boterbochten III in Steensel. Het gaat om één bouwblok met in totaal zes woningen: vier tussenwoningen en twee hoekwoningen. De gemeente biedt hier de gelegenheid voor een ontwikkeling via Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Dit betekent dat jij samen met andere kopers je eigen woning ontwerpt en bouwt.
Je vindt hier ook het verkavelingsplan. Dat is een kaart waarop je kunt zien hoe het gebied eruit kan gaan zien. De kavels zijn genummerd van 11 tot en met 16.
Als je vragen hebt over de bouwkavels, de verkoopvoorwaarden of de uitgifteprocedure neem dan contact op met Koen Bierens. Je kunt hiervoor het contactformulier hiernaast gebruiken.
Meer informatie over Boterbochten
Wil je je inschrijven?
Dat kan via het digitale formulier hieronder. Vul het formulier helemaal in en zorg dat je het vóór vrijdag 16 mei 2025 om 12.00 uur verzendt. Formulieren die te laat binnenkomen, doen niet meer mee.
Let op Loting bij meerdere inschrijvingen op één kavel
Schrijven meerdere mensen zich in voor dezelfde kavel? Dan organiseren we een loting. De loting bepaalt wie als eerste een kavel mag kiezen. Na de inschrijving laten we je weten wanneer de loting is. De loting is openbaar en vindt plaats in het gemeentehuis. De uitslag van de loting en de toewijzing van de kavels maken we later bekend. Je hoort dit dus niet meteen tijdens de bijeenkomst.
Verkavelingsplan Boterbochten III
De afbeelding is niet op schaal.


Wie kunnen zich inschrijven?
De gemeente heeft regels gemaakt voor wie zich mag inschrijven. Dit zijn de voorwaarden:
- Je moet een natuurlijk persoon zijn (dus geen bedrijf).
- Je bent op de peildatum (16 mei 2025) minimaal 18 jaar.
- Ga je (binnenkort) trouwen of samenwonen? Dan moet je samen met je partner inschrijven op één formulier. Jullie doen dan samen mee aan de loting, met één inschrijving. De koopovereenkomst wordt gesloten met de naam of namen op het winnende lot.
- Als koper doe je verplicht mee aan een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). Wat dat betekent, leggen we hieronder uit.
- Voor kavels 12, 13, 14 en 15 geldt een inkomensgrens. Je mag dan niet meer verdienen dan een bepaald bedrag. Ook dat leggen we hieronder verder uit.
Wat is Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)?
Als je een kavel koopt, moet je lid worden van een vereniging die je samen met de andere kopers opricht. Deze vereniging zorgt er samen met jullie voor dat de woningen op de kavels worden gebouwd. Als je niet bereid bent om lid te worden kan de gemeente de kandidaat schrappen uit de inschrijving en de toewijzing ongedaan te maken.
Op het verkavelingsplan kun je zien wat voor soort woningen er ongeveer op de kavels kunnen komen. Maar uiteindelijk ontwerpen jij en de andere leden van de vereniging zelf een bouwplan. Daarbij moet je wel rekening houden met de regels uit het Omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Hierover lees je hieronder meer.
Betaalbare woningen voor iedereen
De gemeente Eersel vindt het belangrijk dat er genoeg betaalbare woningen zijn en blijven. Daarom maken we daar duidelijke afspraken over in ons beleid.
Elk jaar stellen we grenzen vast voor de maximale prijs en het inkomen dat je mag hebben om in aanmerking te komen voor een betaalbare woning. Deze regels gelden als je een woning koopt, maar ook als je de woning binnen 5 jaar weer wilt verkopen.
Zo zorgen we ervoor dat betaalbare woningen ook betaalbaar blijven. Op die manier willen we zoveel mogelijk mensen een eerlijke kans geven op een eigen huis.
Voor de volledigheid en ter nadere motivering verwijzen wij naar onderstaande beleidsstukken:
Jaarlijkse aanpassing van prijs- en inkomensgrenzen
De prijs- en inkomensgrenzen worden elk jaar op 1 januari aangepast (geïndexeerd) en op de website van de gemeente geplaatst. Dit gebeurt volgens de regels die in de verordening staan. De verplichtingen die volgen uit het beleid worden juridische geborgd in de koopovereenkomst en Algemene Verkoopvoorwaarden.
Prijsgrens en instandhoudingstermijn:
Woningen die zijn aangemerkt in de betaalbare categorieën mogen bij uitgifte en gedurende de instandhoudingstermijn van 5 jaar voor niet meer doorverkocht worden dan de vastgestelde (geïndexeerde) prijsgrens.
Voor deze uitgifte is de prijsgrens ‘betaalbaar hoog’ (prijspeil 2025) € 405.000 van toepassing op de kavels 12, 13, 14 en 15. De kavels 11 en 16 vallen in de categorie ‘vrije sector’, daaraan is geen prijsgrens en inkomensgrens gekoppeld.
Inkomensgrens:
De inkomensgrens voor de categorie ‘betaalbaar hoog’ is vastgesteld op 1,75 x DAEB-norm. Dit betreft voor 2025 de navolgende bedragen:
- € 86.920 voor eenpersoonshuishouden
- € 95.982 voor een meerpersoonshuishouden
Bij de inschrijving moet op het inschrijfformulier verklaard worden dat voldaan wordt aan de gestelde inkomensgrens. Degene die een kavel toegewezen krijgen moeten hiervan bewijsstukken aanleveren. De bewijslast bestaat uit de inkomensverklaring over het jaar 2024 (op te vragen bij de belastingdienst) of - als deze nog niet beschikbaar is - een inkomensverklaring 2023 in combinatie met de jaaropgave(s) 2024 (van alle werkgevers). Ingeval er geen bewijsstukken worden aangeleverd vervalt de toewijzing van de kavel.
Minimale gebruiksoppervlakte
De woning die je realiseert moet een minimale gebruiksoppervlakte hebben van 70 m2. Er geldt geen maximum.
Zelfbewoningsplicht
Je bent verplicht om na oplevering zelf in de woning te gaan wonen. Het is dus niet toegestaan de woning te verhuren. Deze verplichting geldt gedurende 5 jaar na de eerste ingebruikname van de woning. Bij eventueel doorverkoop moet je deze verplichting doorleggen aan de opvolgend koper.
Status van de kavels
De gemeente maakt de bouwkavels klaar voor bouw tussen maart en september 2025. Dit noemen we bouwrijp maken. Dat betekent dat de grond geschikt wordt gemaakt om op te kunnen bouwen. In de Algemene Verkoopvoorwaarden is omschreven hoe de kavel geleverd wordt en wat verstaan wordt onder ‘bouwrijp.
De kabels en leidingen (voor bijvoorbeeld stroom en water) worden aangelegd door de nutspartijen. De gemeente bepaalt de planning van deze partijen niet en is daar ook niet verantwoordelijk voor. We overleggen met de nutspartijen en proberen ervoor te zorgen dat zij ook in september 2025 klaar zijn.
Verkoopprijzen
De BTW bedraagt momenteel 21%, een eventuele wijziging van dit percentage wordt doorberekend. De genoemde prijzen zijn exclusief bijkomende kosten, zoals notariële en kadastrale kosten en aansluitkosten nutsvoorzieningen. Alle bijkomende kosten komen voor rekening van koper.
Kavel | Type en categorie | M2 | Kavelprijs incl. 21% BTW |
---|---|---|---|
11 | Hoekwoning – vrije sector | 162 | € 88.209 |
12 | Tussenwoning – betaalbaar hoog | 108 | € 58.806 |
13 | Tussenwoning – betaalbaar hoog | 113 | € 61.529 |
14 | Tussenwoning – betaalbaar hoog | 118 | € 64.251 |
15 | Tussenwoning – betaalbaar hoog | 107 | € 58.262 |
16 | Hoekwoning – vrije sector | 184 | € 100.188 |
Wat als er meer of minder interesse is?
Voor een succesvolle CPO-ontwikkeling is het belangrijk dat er genoeg gemotiveerde mensen meedoen. Als koper moet je namelijk veel tijd en inzet leveren. Het is ook belangrijk dat er reservekandidaten zijn. Zo kan het project gewoon doorgaan als iemand afvalt.
De dorpsraad van Steensel heeft eerder al onderzocht hoeveel interesse er is in CPO, via een informatieavond en een enquête. Op basis daarvan zijn de kavels 11 tot en met 16 nu beschikbaar gesteld. Deze passen het beste bij de wensen die toen zijn uitgesproken.
Wat gebeurt er als er méér belangstelling is?
Blijkt bij de inschrijving dat er meer interesse is dan verwacht? Dan wil de gemeente daar graag op inspelen. Daarom kan de gemeente besluiten om ook het aangrenzende blok van 4 extra kavels (nummers 7 t/m 10) beschikbaar te stellen. Deze kavels zijn in de afbeelding als blauw omlijnd blok.
In dat geval wordt de hele procedure opnieuw gestart. Je krijgt dan een nieuw inschrijfformulier en een nieuw informatiepakket, met daarin ook de extra kavels. Zo krijgt iedereen de kans om zijn of haar voorkeuren aan te passen en blijft de kans op een kavel voor iedereen eerlijk.
Wat als er juist minder belangstelling is?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er minder inschrijvingen zijn dan verwacht, of dat niet alle kavels een inschrijver of reservekandidaat hebben.
In dat geval kan de gemeente besluiten om:
- alleen het blauw omlijnde blok beschikbaar te stellen, of
- de hele procedure stop te zetten en de kavels op een andere manier (projectmatig) uit te geven.

Omgevingsplan en bijzondere verkoopvoorwaarden
Voor deze locatie geldt het Omgevingsplan ‘Boterbochten III en de vergunning voor het aanpassen van de verkaveling van het plan (fase 3). In het Omgevingsplan staan regels over wat je wel en niet mag bouwen en hoe jouw woning eruit mag zien. Denk aan de hoogte van het huis, hoeveel je mag bouwen en welke materialen je mag gebruiken. In de Beeldkwaliteitsparagraaf staat wat belangrijk is voor het uiterlijk van je woning. Bijvoorbeeld welke stijl, kleuren en materialen je mag gebruiken voor het huis en de erfafscheiding.
Je kunt het Omgevingsplan bekijken via www.omgevingswet.overheid.nl.
Heb je vragen?
Voor vragen over het Omgevingsplan kun je bellen met VTH de Kempen via (0497)531300.
Verandering in goot- en nokhoogte
In het Omgevingsplan staat dat je huis een maximale goothoogte van 4,5 meter en een maximale nokhoogte van 9 meter mag hebben.
Er is inmiddels een vergunning verleend waarbij de nokhoogte is aangepast naar 9,5 meter. Dit betekent dat je mogelijk iets hoger mag bouwen dan eerst was toegestaan. Deze wijziging is nog niet definitief. Er kan nog bezwaar worden gemaakt. Als blijkt dat de verhoging niet is toegestaan, dan gelden gewoon weer de oorspronkelijke hoogtes van 4,5 en 9 meter. Naar verwachting is er eind mei 2025 duidelijkheid over de definitieve bouwhoogte.
Verkoopvoorwaarden
De verkoop van de bouwkavels gebeurt volgens de Algemene verkoopvoorwaarden voor de verkoop van bouwkavels gemeente Eersel 2025. Een paar belangrijke voorwaarden lichten we hieronder extra toe.
Hemelwaterberging
Op grond van eisen van het Waterschap moet hemelwater dat valt op daken en verhardingen afzonderlijk worden opgevangen en geïnfiltreerd binnen het plangebied. De wijze waarop dit technisch wordt gedaan is omschreven in de waterparagraaf. Hierin is onderscheidt gemaakt tussen rij- en hoekwoningen en de overige typologieën (tweekapper en vrijstaande woningen) in het plan.
Voor wat betreft de rij- en hoekwoningen wordt het hemelwater en vuilwater afzonderlijk verwerkt via een gescheiden stelsel. Het vuilwater uit de woning wordt aangesloten op het vuilwaterriool van de gemeente. Het hemelwater (regen), afkomstig van daken en verhardingen wordt aangesloten op het infiltratieriool dat in verbinding staat met wadi’s (= opslag- en infiltratievoorziening) in het openbaar gebied. Vanuit de wadi’s infiltreert het water vervolgens in de bodem.
Koper is verplicht om het vuil- en hemelwater gescheiden aan te leveren.
Parkeerplaats op eigen terrein - kavel 11
Voor het gebied is een parkeerplan opgesteld op basis van het gemeentelijke parkeerbeleid. Hieruit vloeit voort dat de koper van de kavel 11 verplicht is om op eigen grond één parkeerplaats te realiseren en in stand te houden. Voor kavel 11 is daarom de aanleg van één standaard inrit bij de grondprijs inbegrepen.
Erfdienstbaarheid achterzijde percelen – kavels 13-14-15-16
Aan de achterzijde van de percelen 13-14-15-16 moet door kopers een achterpad gerealiseerd worden ter ontsluiting van de kavels aan de achterzijde. De betreffende strook waarop het pad moet komen is op de verkooptekening gearceerd met een rode kleur. Dit pad moet voor alle kopers toegankelijk zijn en blijven in goede staat van onderhoud. Dit wordt in de koopovereenkomst en Algemene verkoopvoorwaarden juridisch geregeld.
Uitzetten kavels
De gemeente duidt de grenzen van de bouwkavels éénmaal in het terrein. Het moment van deze aanwijs is in overleg.
Uitleg over loting en toewijzing
Tijdens de inschrijving mag je zoveel kavels als je wilt als voorkeur opgeven. Daarna volgt een loting. Het getrokken lotnummer bepaalt de volgorde van toewijzing.
Hoe werkt dat precies?
Het eerste lotnummer dat wordt getrokken, krijgt de eerste voorkeur toegewezen. Het tweede lotnummer krijgt ook zijn of haar eerste voorkeur, tenzij die kavel al vergeven is. In dat geval wordt gekeken naar de tweede voorkeur, enzovoort.
Als alle kavels die jij hebt opgegeven al zijn toegewezen, kom je op de reserverlijst terecht. Ook de volgorde op de reservelijst wordt bepaald door de uitslag van de loting.
Na toewijzing kun je niet meer ruilen
Zodra je een kavel toegewezen hebt gekregen, vervalt je plek op de reservelijst. Je kunt dan niet meer ruilen of doorschuiven naar een andere kavel, ook niet als je eerste voorkeur later vrijkomt. Houdt hiermee rekening bij het opgeven van je voorkeuren.
Voorbeeld:
Jij bent kandidaat X. Jouw lotnummer wordt als vierde getrokken en daarmee krijgt je kavel 8 toegewezen - je tweede voorkeur. Jouw eerste voorkeur, kavel 2, is al naar kandidaat Y gegaan, die als eerste werd ingeloot. Als kandidaat Y zicht later terugtrekt, krijg je niet alsnog kavel 2.
Inschrijvings- en verkoopprocedure
Momenteel bezig: Inschrijving
De inschrijving start 22 april 2025 en geïnteresseerden kunnen zich inschrijven tot 16 mei 2025 tot 12.00 uur.
Nog te doen: Geïnteresseerden
Geïnteresseerde ontvangen bericht en krijgen te horen of er een loting georganiseerd wordt in week 21-22.
Nog te doen: Loting
Een eventuele loting wordt gehouden in week 22-23.
Nog te doen: Wat gebeurt er na de inschrijving?
Als de inschrijving is afgerond, stelt de gemeente de lijst met kandidaten en reservekandidaten definitief vast. Alle kandidaten en reservekandidaten krijgen hierover bericht. Ben je een van de kandidaten die een kavel krijgt toegewezen? Dan moet je binnen 2 maanden beslissen of je de kavel echt wilt kopen.
Zeg je toch nee tegen de kavel? Dan krijgt de eerste reservekandidaat de kans. Dit gebeurt alleen als diegene nog interesse heeft en nog geen andere kavel heeft gekregen.
Hoe gaat het daarna verder?
De volgende stappen zijn:
- Je ontvangt de koopovereenkomst van de gemeente
- Jij tekent de koopovereenkomst
- De gemeente neemt een officieel besluit over de verkoop
- Tot slot teken je de akte bij de notaris en betaal je de koopsom.