Uittreksel persoonsgegevens BRP
Wat is het?
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. Je kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar je staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval je:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Als je digitaal een uittreksel BRP aanvraagt dan wordt dit per post naar je toegestuurd.
Aanvraag uittreksel BRP Afspraak maken
Bent u een notaris?
Het is mogelijk om digitaal een erfgenamenonderzoek aan te vragen. Klik op de onderstaande link en kies voor het uittreksel nalatenschap. U heeft hiervoor eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 2+ nodig. Op www.eherkenning.nl kunt u eHerkenning aanvragen.
Wat kost het?
De kosten voor een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) zijn € 9,75.
De kosten voor een erfgenamen-nalatenschaponderzoek zijn € 27,25 per 15 minuten.
Wat moet ik doen?
Geef aan waarvoor je het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op je uittreksel moeten staan. Je kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- jezelf;
- je kind dat bij je woont en jonger is dan 16 jaar;
- iemand die je hebt gemachtigd.
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor je doet bij de gemeente, geef je diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom je het uittreksel nodig hebt;
- de naam van de gemachtigde;
- je handtekening;
- de handtekening van de gemachtigde.
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
Als je in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan je persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
Je kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Als je een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kun je dit in meerdere talen krijgen.
Wat moet ik meenemen?
Bij een online aanvraag heb je nodig:
- je DigiD
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- Een kopie van je geldige identiteitsbewijs.
- Brief waarin staat waarom je het uittreksel nodig hebt.
- Je handtekening op de brief.
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt je machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van je geldige identiteitsbewijs;
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Hoe lang duurt het?
- Als je het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijg je het meteen mee. Dit geldt ook als je iemand hiervoor machtigt.
- Als je het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar je toe.