Paspoort / identiteitskaart, kwijt of gestolen
Wat is het?
Ben je je paspoort of identiteitskaart kwijt of is het gestolen? Geef dit zo snel mogelijk door aan de gemeente om misbruik te voorkomen. Het melden van een vermissing is gratis. Je kunt hiervoor het formulier op deze pagina gebruiken. Zijn er meerdere reisdocumenten kwijt of gestolen? Geef dan per document een vermissing door. Let op: na het melden wordt het paspoort of identiteitskaart direct ongeldig gemaakt. Weet je niet zeker of een document vermist is? Zoek dan eerst goed of je het nog kunt vinden. Zodra je een reisdocument als vermist opgeeft, kun je het niet meer gebruiken, ook niet als je het terugvindt.
Als je je reisdocument toch nog vindt, na de melding, dan moet je het document inleveren bij de gemeente.
Wat moet ik doen?
Je moet een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van je oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen én voor de aanvraag van een nieuw reisdocument.
Je hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. Ook niet als je paspoort of identiteitskaart is gestolen.
Verklaring van vermissing
Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat je nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van je vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.
- Je vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente.
- Je vult een formulier in waarin je uitlegt hoe je het oude document bent kwijtgeraakt.
- Na de melding registreert de gemeente je reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat je reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
- Als je je paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag je het niet meer gebruiken. Je levert je paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als je paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
- Je kunt een nieuw document aanvragen bij de gemeente.
- Je moet je paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na je aanvraag.
In sommige gemeenten is het mogelijk om een verklaring van vermissing schriftelijk of digitaal aan te leveren. Vraag na aan je gemeente of dit mogelijk is.
Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal
Is je paspoort / identiteitskaart gestolen en ben je verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie zodat je dit kunt aantonen.
Aangifte doen in het buitenland
Ben je je paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kun je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoef je geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kun je bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Noodpaspoort aanvragen
Ben je je paspoort kwijtgeraakt en moet je onmiddellijk op reis? Je kunt dan een noodpaspoort aanvragen. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kun je het noodpaspoort aanvragen.