Briefadres
Wat is het?
Verblijf je in een (zorg)instelling en wil je dat je post aankomt bij een familielid, dan kun je een briefadres aanvragen aan de balie op afspraak. Hiervoor heb je schriftelijk toestemming nodig van de briefadresgever.
Ben je een inwoner van Eersel maar heb je tijdelijk geen woonadres? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een briefadres. Dit is het adres van iemand anders of van een instelling die tijdelijk jouw post ontvangt en ervoor zorgt dat jij je post krijgt. Je vraagt het briefadres aan bij de gemeente waar deze persoon woont of waar de instelling is. Het aanvragen van een briefadres is gratis.
Aangifte van briefadres voor mensen zonder vaste woonadres moet persoonlijk en met een intake gesprek. Voor informatie of het maken van een afspraak kun je bellen met het gemeentehuis via (0497)531300.
Wanneer kom ik in aanmerking voor een briefadres?
In onderstaande gevallen kun je een briefadres aanvragen:
- Je bent dak- of thuisloos en je bent bekend bij een instelling;
- Je moet een korte periode tussen 2 woonadressen overbruggen;
- Je bent in 1 jaar tijd maximaal 8 maanden in het buitenland;
- Je bent korter dan 2 jaar in het buitenland en vaart beroepshalve op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;
- Je verblijft in een instelling van bijvoorbeeld jeugdzorg, gezondheidszorg, een blijf-van-mijn-lijfhuis of de gevangenis.
Ben je dak- of thuisloos, bekend bij een instelling en heb je meerdere hulpvragen? Dan kun je misschien een briefadres aanvragen voor op het gemeentehuis.
Let op!
Je kunt geen briefadres aanvragen als je een korte periode op een ander adres woont of op vakantie in het buitenland bent.
Hoe werkt het?
Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.
De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat je je post van de overheid krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:
- brieven
- belastingformulieren
- een stempas
- een dagvaarding
Wie kan een briefadres aanvragen
- De betrokkene zelf (de persoon die in een instelling gaat wonen, of die geen woonadres heeft)
- Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.
Briefadres aanvragen voor een ander
- Een partner(getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
- Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder
Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:
- Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
- Het hoofd van de instelling waar je gaat wonen.
Wat moet ik doen?
- Je vraagt een briefadres aan bij de gemeente van de briefadresgever. Geef hierbij aan waarom je een briefadres wilt.
- Als de gemeente akkoord gaat, krijg je binnen 4 weken je toekenning.
- Alle post van de gemeente en andere overheidsinstanties zullen aankomen op je briefadres.
- Zorg ervoor dat je je briefadres ook aan andere instanties doorgeeft.
Wat moet ik meenemen?
- je geldige identiteitsbewijs
- ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever
- identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever
- eventueel documenten voor het kunnen aantonen in welke situatie je zit als je geen vaste woonadres hebt